• David Spijker

Welke soorten media moet je gebruiken?

Bought, earned and owned media


Een van de belangrijkste beslissingen tijdens het maken van een campagne is via welke media de boodschap het beste bij de doelgroep over wordt gebracht. Marketingcommunicatie heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld en dat heeft geleid tot een sterke toename van de soorten media die kunnen worden gebruikt.


Deze ontwikkelingen kunnen in 3 delen worden ingedeeld de massamediafase, de internetfase en de sociale media fase. Deze fases worden door marketeers in 3 categorieën onderscheiden:


1. Bought media

Dit zijn mediumtypen waar betaald wordt om een merk bekend te maken. Denk hierbij aan online advertising en radio. Er wordt hier uitsluitend betaald om gezien te worden, media waar betaald wordt om bijvoorbeeld een advertentie te laten maken valt hier niet onder.


2. Owned media

Owned media zijn alle media waar bedrijven en/of marketeers zelf alle beschikkingen hebben. Denk hierbij aan sociale media, websites en e-mailmarketing. Deze media kosten geld om gemaakt te worden maar kunnen daarna een met weinig geld en onderhoud altijd gebruikt worden om te communiceren naar (bestaande en/of nieuwe) klanten.


3. Earned media

Earned media zijn mediumtypen die een bedrijf verdient heeft door een prestatie of door netwerk. Denk hierbij aan nieuwskrant die een stuk schrijft over de opkomst van een nieuwe onderneming of klanten die een tweet schrijven of de ervaring bij uw bedrijf.


Op basis van het doel dat uw onderneming wilt bereiken en het budget wat u heeft, moet een marketeer kiezen waar hij/zij denkt dat de meest effectieve manier is om klanten te bereiken. Hier moet een mix van communicatiestrategieën worden gemixt en daarmee een campagne op te stellen.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De lifetime value per klant is de contante waarde van de winst die al zijn toekomstige aankopen het bedrijf opleveren, tijdens de hele periode waarin hij of zij van het bedrijf blijft kopen. Dit bedra

E-mail is de bekendste en meest gebruikte vorm van marketingcommunicatie. Veel bedrijven kiezen voor deze vorm van communicatie aangezien er een hoop voordelen bijkomen. Een aantal redenen kunnen zijn